انواع روش‌های حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریای و ریلی به صورت بین‌المللی

در این فرصت سعی داریم شما را با آشنایی با انواع روش‌های حمل و نقل جاده ای بین‌المللی و حتی روش‌های هوایی، دریایی و ریلی آشنا کنیم. زیرا این آشنایی به همه ما کمک می‌کند تا فرایندهای تجارت جهانی و تبادلات بین‌المللی را بهبود دهیم. توسعه روش‌های حمل و نقل موثر و کارآمد بین‌المللی، علاوه بر افزایش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و آلودگی محیط زیست هم کمک کند. بنابراین، آشنایی با این انواع حمل و نقل و امکانات آنها می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی و زیست محیطی در سطح جهانی کمک شایانی کند.

بررسی روش حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل به صورت جاده‌ای، یکی از روش‌های پراستفاده و البته قابل دسترس‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود. تقریبا هر کسی تجربه استفاده از حمل و نقل به شیوه جاده‌ای را داشته است. این نوع حمل و نقل با استفاده از انواع ماشین‌آلات مختلف مانند کامیون، تریلر، وانت و نیسان انجام می‌شود. پایانه‌های مربوط به حمل‌ونقل‌های جاده‌ای در سراسر کشور وجود دارند و مسئله حمل و نقل و باربری از آلمان به ایران یا سایر کشورهای را به راحتی حل می‌کنند. این سیستم حمل و نقل برای جابه‌جایی کالا در مسافت‌های کوتاه مناسب است.

همچنین با گسترش این روش، انواع کانتینرهای و اتاق کامیون نیز در کشور ما برای حمل و نقل جاده ای طراحی و تولید می‌شوند. این روش حمل و نقل به صورت روزانه و برای حمل هزاران بار در داخل شهر و بین کشورها مورد استفاده است. این روش تنها روشی است که کالا را از درب منزل تحویل می‌دهد و به نقطه مقصد می‌رساند. البته مزایا و معایب این روش عبارت‌اند از:

  • سرویس‌دهی به درب منزل یا انبار
  • مناسب برای مسافت‌های کوتاه
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های بسته‌بندی
  • ارتباط با سایر سیستم‌های حمل و نقل
  • تأثیرپذیری از شرایط جوی، ترافیک شهری و کمتر بودن ایمنی در مقابل تصادفات
  • هزینه بالا برای مسافت‌های طولانی

بررسی روش حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی (مانند روش حمل و نقل جاده ای) یکی از انواع روش‌های جابه‌جایی کالای زمینی است که از طریق شبکه راه‌آهن و قطارها صورت می‌گیرد. این نوع حمل و نقل می‌تواند برای جابه‌جایی کالا، اجناس و انسان مورد استفاده قرار بگیرد و به صورت تجاری، مسافرتی و غیره مورد توجه باشد. حمل و نقل ریلی معمولا هزینه کمتری نسبت به سایر انواع حمل و نقل زمینی دارد. اما یکی از معایب آن، محدودیت آن به ایستگاه‌ها است.

بنابراین، معمولا این روش به صورت ترکیبی با سایر انواع حمل و نقل زمینی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای ارسال یک بار تجاری به جنوب کشور و صادر کردن آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس یا حتی حمل نقل و باربری از اسپانیا به ایران، ابتدا کالا با حمل و نقل زمینی تا ایستگاه راه‌آهن منتقل می‌شود و سپس با حمل و نقل ریلی به جنوب کشور (یا دیگر شهرها) حمل خواهد شد. حتی پس از رسیدن به گمرک، ممکن است نیاز به حمل و نقل جاده ای داشته باشیم تا برای رسیدن به محل بارگیری مشکلی به وجود نیاید.

بررسی روش حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از سریع‌ترین و جدیدترین روش‌های حمل و نقل است که از سال 1903 معرفی شد و در دهه 1930 به یک روش قابل استفاده برای حمل و نقل افراد و کالاهای مختلف تبدیل شد. بعد از جنگ جهانی دوم، حمل و نقل هوایی به طور گسترده‌ای پیشرفت کرد و این روش برای پروازهای داخلی و خارجی هم در نظر گرفته شد.

با توجه به سرعت بالای حمل و نقل هوایی، این روش برای انتقال محصولاتی همچون لوازم الکتریکی، لوازم بهداشتی، محصولات غذایی و دارویی، اشیا و جواهرات گران قیمت و غیره بسیار مناسب است. اما همچنان نیاز داریم که با حمل و نقل جاده ای برخی از کالاها را به مراکز پخش برسانیم. 

به طور کلی، حمل و نقل هوایی برای محصولات و کالاهایی که فسادپذیری بالایی دارند یا گران قیمت هستند بسیار مناسب‌تر است. هزینه این نوع حمل و نقل بیشتر از سایر روش‌ها خواهد بود و عواملی مانند وزن، نوع کالا و بیمه و غیره بر هزینه نهایی تأثیرگذار هستند. به یاد داشته باشید که مزایای و معایب حمل و نقل هوایی هم عبارت‌اند از:

  • سرعت بالا در ارسال کالا
  • امنیت بالا در مقابل سرقت و سلامت کالا
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی حمل و نقل
  • بالاترین هزینه در مقایسه با سایر روش‌ها
  • محدودیت در حجم و وزن کالا

بررسی روش حمل و نقل دریایی

می‌توان گفت پس از حمل و نقل جاده ای، بهترین روش حمل و نقل برای کالاهای سنگین، روش دریایی است. همچنین، در صورت نیاز به حمل مقادیر زیاد کالا و عدم نیاز به تحویل سریع هم از حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود. البته بدیهی است که برای حمل کالا با کشتی، باید کالای مورد نظر را تحت پوشش بیمه حمل و نقل عمومی قرار داد.

همچنین، حمل و نقل کالاهای آسیب‌زا نیازمند مجوز «حمل کالاهای خطرناک» است. مزایای این روش جابه‌جایی بار شامل ارسال حجم زیاد کالا با هزینه کم و ایمنی بسیار بالا است. اما، معایب حمل و نقل دریایی هم شامل کندتر بودن حمل و نقل نسبت به سایر روش‌ها و امکان وجود تأخیر به خاطر هوای بد است. ضمن اینکه دشواری ردیابی پیشرفت ارسال کالاها، عدم انعطاف پذیری مسیرها و جدول زمانی هم جزو معایب این روش معرفی شده‌اند.

برخی از افراد به دلیل احتمال پرداخت مالیات زیاد در بندر و اضافه کردن هزینه سوخت و ارز به نرخ پایه حمل و نقل هم از این روش دوری می‌کنند. اما به هر طریق، مانند حمل و نقل جاده ای، این روش هم یکی از بهترین روش‌ها برای حمل و نقل و باربری از بلژیک به ایران و برعکس است که حمل کالا با حجم و وزن بالا را آسان کرده و مزیت نرخ ثابت شرکت‌های حمل‌ونقل جهانی را به ما ارائه می‌کند.

جمع بندی مبحث حمل و نقل جاده ای و دیگر روش‌ها

با توجه به نکات ذکر شده، مهم است برای انتخاب روش حمل و نقل خود ابتدا وزن کالا و سپس بازه زمانی مورد نیاز برای تحویل را در نظر داشته باشید. در ضمن انتخاب یک مجموعه فعال در زمینه باربری بین‌المللی هم مسئله بسیار مهمی است. زیرا ارسال کالا در امنیت و سلامت کامل، هدف اصلی همه ما است.

 

کلمه اصلی: حمل و نقل جاده ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *